וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד המצאה של דה וינצ'י? שמונה דברים שלא ידעתם על עדשות מגע

27.2.2017 / 12:34

מי המציא ומתי את עדשות המגע? מאיזה חומר הן היו עשויות? מי מרכיב יותר, נשים או גברים? אילו עדשות נפוצות יותר, הרכות או הקשות? כל התשובות בפנים

עדשות מגע לאונרדו. ShutterStock
מי שהגה ראשון את רעיון העדשות היה לא אחר מאשר ליאונרדו דה וינצ'י אי אז בשנת 1508/ShutterStock

מי המציא ומתי?

מי שהגה ראשון את רעיון העדשות היה לא אחר מאשר ליאונרדו דה וינצ'י אי אז בשנת 1508. הוא הבין כיצד עובדת הקרנית שלנו ואף שרטט סקיצה שכנראה הובילה להמצאת העדשות.

בשנת 1827 היה זה אסטרונום אנגלי בשם סר ג'ון הרשל שהציע לייצר תבנית יציקה מהעין האנושית על מנת שיוכלו לייצר עדשות שמותאמות לעיניים, אבל רק 50 שנים מאוחר יותר מישהו אכן המציא את העדשות. מי זה היה? ובכן הדעות חלוקות. יש שאומרים ש-א.פ מולר היה הראשון שהמציא בפועל את העדשות בשנת 1887 ויש הסבורים שהיו אלה הפיזיקאי השוויצרי אדולף אי פיק והאופטומטריסט הצרפתי אדוארד קאלט שהמציאו את העדשות בשנת 1888.

ממה הן היו עשויות בעבר?

לא תאמינו, אבל בתחילת דרכן, היו עשויות העדשות מזכוכית ולא רק שהן היו עשויות מזכוכית, הן גם כיסו את כל העין ולא רק את הקרנית, דבר אשר פגע באספקת החמצן לעין, יצר גירויים ואי יכולת להרכיב אותן ליותר מכמה שעות בלבד.

ממה הן עשויות כיום?

עדשות מגע הרכות כיום עשויות חומרים עתירי לחות הנקראים הידרוג'ל וסיליקון הידרוג'ל. עדשות אלו הן עדשות נושמות המאפשרות לחמצן לעבור דרכן, דבר המסייע בשמירה על בריאותן ורעננותן של העיניים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אילוסטרציה. ShutterStock
עדשות מגע הרכות כיום עשויות חומרים עתירי לחות הנקראים הידרוג'ל וסיליקון הידרוג'ל/ShutterStock

האם כל עדשות המגע כיום הן אותו הדבר?

ממש לא. יש הבדלים רבים בין סוגי עדשות המגע הקיימים כיום. יש להן עיצובים שונים והן עשויות מחומרי גלם שונים. רוב העדשות החדשות המיוצרות כיום עשויות סיליקון הידרוג'ל שהוא חומר גלם שמעביר כמעט 100% מהחמצן הזמין אל העין. יש גם הבדלים בתיקון הראיה שהן מציעות למשל: עדשות שמותאמות לטיפול באסטיגמטיזם (הקרוי צילינדר). ויש גם הבדלים בזמני ההרכבה המומלצים.

בנוסף, הטכנולוגיות החדשות בהם מייצרים את עדשות המגע כיום, בשנת 2017, חייבות לתת מענה לצרכים הגוברים של המרכיבים אותן בעת שימוש או צפייה במסכים דיגיטליים והעייפות הנגרמת לעיניים כתוצאה מכך. עדשות המגע כיום נבדלות זו מזו גם באינטראקציה שלהן עם העיניים והשפעתן על מסך הדמעות, ואפילו בקלות ההרכבה וההסרה מהעין.

אגב, למי שזקוק להרכבה נוחה של עדשות מגע לאורך ימים עמוסים ואינטנסיביים, כדאי לבחור עדשת מגע שעשויה מרכיבים המחקים ומשתלבים עם שכבת הדמעות בעיניים.

גם קרני השמש יכולות להזיק

ידוע כבר שלישון עם עדשות, כמו גם לחשוף אותן למים, זה ממש לא בריא ועלול לגרום לדלקות עיניים (ובמקרים חריגים אף לעיוורון). מסתבר שגם חשיפה ארוכה לקרני שמש יכולה לגרום עם השנים נזקים לעיניים.

כיום ישנן עדשות מגע שמציעות הגנה מפני קרינת *UV כאשר מבלים בחוץ, וכדי לספק הגנה כפולה מהשמש רצוי להרכיב אותם יחד עם משקפי שמש וכובע רחב שוליים. גובה חסימת הקרינה משתנה בין המוצרים השונים. לכן כדאי לחפש מוצרים שמציעים את רמת הגנת ה-UV הגבוהה ביותר לפי הגדרת ה FDA - דרגה 1 החוסמת 90% לפחות מקרני UVA ו-%99 מקרני UVB.

לשמור על קייס העדשה נקי חשוב כמו לשמור על העדשה נקייה

חשוב מאוד לייבש את מחסנית העדשות ולהשאיר אותה פתוחה כדי לא לתת לבקטריות לזהם אותו. יש להקפיד לשים בה את התמיסה בכל פעם מחדש ולא "למחזר" את תמיסת הניקוי.

קייס עדשות מגע. ShutterStock
חשוב מאוד לייבש את מחסנית העדשות ולהשאיר אותה פתוחה כדי לא לתת לבקטריות לזהם אותו/ShutterStock

העתיד של עדשות המגע

אם גם אתם דמיינתם עדשה קטנה שמחוברת למצלמה ויכולה לעשות כל מיני פונקציות ממוחשבות שלקוחות היישר מסרט מדע בדיוני – אז צדקתם. חברות הייטק וטכנולוגיה רבות עוסקות בתחום זה. ולאחרונה אף נרשם פטנט על עדשת מגע חכמה המצוידת במסך זעיר, חיישני תנועה ומצלמה דיגיטלית והכול בעדשה קטנטנה.

עדשות מגע ביוניות. ShutterStock
ולאחרונה אף נרשם פטנט על עדשת מגע חכמה המצוידת במסך זעיר, חיישני תנועה ומצלמה דיגיטלית והכול בעדשה קטנטנה/ShutterStock

כמה אנחנו מקפידים על הטיפול בעדשות מגע ולמה זה יכול לגרום?

לא תמיד אנחנו מקפידים על היגיינה בכל מה שקשור לעדשות מגע. וכתוצאה מכך אנחנו עלולים לפתח דלקת עיניים חמורה. אז איך בכל זאת צריך לטפל בעדשות מגע? קודם כל רחצו ויבשו את ידכם היטב, לאחר שהוצאתם את העדשה מהעין, שפכו עליה קצת נוזל חיטוי ומששו אותה בעדינות, מלאו את קייס העדשות בתמיסה המתאימה והכניסו את העדשה. את אותו תהליך תצטרכו לעשות כאשר תרכיבו בחזרה את העדשה.

כמובן שאם אתם מכירים את עצמכם ויודעים ששגרת ניקוי העדשות אינה הצד החזק שלכם מומלץ בחום שתעברו להרכיב עדשות מגע חד יומיות. זהו אופן ההרכבה הבטוח והבריא ביותר. אין צורך לחטא אותן, ואפשר פשוט לזרוק בסוף היום.

מי משתמש יותר בעדשות מגע, גברים או נשים? ומהי חלוקת הגילאים?

המרכז האמריקאי הממשלתי לבקרת מחלות ומניעתן פרסם ב-2015 כמה נתונים מעניינים על פרופיל האנשים שמרכיבים עדשות מגע בארצות הברית. יותר מ-30 מיליון אמריקאים מרכיבים עדשות מגע באופן קבוע וכ-66 אחוזים מהם הן נשים. הגיל הממוצע של המרכיבים עדשות מגע הוא 31, עשרה אחוזים ממרכיבי העדשות הם מתחת לגיל 18, 15 אחוזים הם בני 18-24, 50 אחוזים הם בני 25-44 ו-25 אחוזים הם בני 44 ומעלה.

* עדשות מגע חוסמות UV אינן מהוות תחליף למשקפיים חוסמי UV כגון: משקפי מגן חוסמי UV או משקפי שמש חוסמי UV מאחר והן אינן מכסות לחלוטין את העין והאזור סביב לה.

וואלה! NEWS בשיתוף ג'ונסון&ג'ונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully