וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגישים שינוי בראייה? הכירו את העדשה שתפתור לכם את הבעיה

7.2.2018 / 8:15

פרסביופיה, ובשמה העברי הדי מאיים "זוקן ראייה", היא תהליך טבעי של הזדקנות העין, המתרחש כבר בעשור החמישי של החיים. איך זה קורה ומה הפתרון לכך?

אישה קוראת ספר. ShutterStock
פתאום אנחנו מרגישים צורך להרחיק את הטלפון, את הספר או את הטאבלט מאיתנו/ShutterStock

זה קורה גם לטובים ביותר - לא בגיל 70, לא בגיל 60 ואפילו לא בגיל 50. בסביבות גיל 40 מתרחשת הידרדרות באיכות הראייה מקרוב ולאחר קריאה ממושכת אנחנו מתחילים להרגיש שאנחנו והספרים, או אנחנו ומסך המחשב, כבר לא בדיוק כתמול שלשום: פתאום אנחנו מרגישים צורך להרחיק את הטלפון, את העיתון או את הטאבלט מאיתנו כדי להצליח לקרוא. קוראים לזה פרסביופיה (presbyopia) וזה קורה לרבים. מי שהרכיב עדשות בצעירותו, ומתחיל להרגיש שינויים בראייה, לא צריך לזנוח העדשות, להיעזר בפתרון טוב ויעיל - עדשות מגע שמותאמות לשינויים הטבעיים שהעין עוברת.

למה זה קורה?

חשבו על עדשות העיניים שלכם כעדשות מצלמה: כפי שעדשת המצלמה זזה כדי להתמקד בעצמים המצויים במרחקים שונים ממנה, כך גם עדשת העין האנושית מפגינה גמישות דומה וזזה בהתאם למרחק העצם אליה. אלא שמתישהו, כמו במצלמה ישנה, המנגנון הזה נשחק והגמישות של העדשה בעין האנושית איננה כבעבר.

מהי עדשת מולטיפוקל?

הסובלים מזוקן ראייה יכולים, כמובן, להרכיב משקפי קריאה ולהסירם לפי הצורך, אבל בואו נודה באמת: מדובר בטרטור לא קטן.

פתרון פופלרי נוסף הקיים לטיפול במטרד זה הנו משקפי מולטיפוקל - מדובר בעצם על משקפי ראייה הנותנות מענה משולב לטווחים שונים של ראייה - גם המרחק לקריאה, גם טווח ביניים כמו מסך מחשב וגם ראייה לרחוק. ההסתגלות למשקפי מולטיפוקל לוקחת לעיתים זמן.

פתרון פרקטי יותר הוא עדשות מגע מסוג מולטיפוקל - עדשות רב מוקדיות המאפשרות ראייה מקרוב ומרחוק. עדשת מולטיפוקל כוללת שני מרשמים - מרשם עדשות הראייה שלכם ומרשם עדשות הקריאה, ובזמן התבוננות באובייקטים קרובים מפצה על הידרדרות היכולת של העדשה התוך עינית לבצע את ההתמקדות בעצמה.

גבר מרכיב עדשות מגע. ShutterStock
עדשות מגע מולטיפוקליות הן פתרון פרקטי לפרסביופיה/ShutterStock

מה ההבדל בין עדשת מולטיפוקל ועדשת ביפוקל, או עדשה לקוצר ראייה רגיל?

בדיוק כמו בעדשות מולטיפוקל למשקפיים, בעדשות מגע מסוג מולטיפוקל מתרחש מעבר חלק והדרגתי בין מרשם הקריאה למרשם הראייה. בעדשות ביפוקל מתרחש מעבר חד בין שני המרשמים ואילו בעדשה רגילה יש מרשם אחד בלבד.

מה חשוב לדעת לפני שבוחרים עדשות?

עדשות מגע טובות מסוג מולטיפוקל יאפשרו לכם לראות היטב בשלל המצבים שבהם תיתקלו ביומיום בלי לחוש את המעבר בין המרשמים. עם זאת, חשוב לדעת שלא כל העדשות נוחות באותה המידה, וכדי שהעדשה תהיה נוחה ונעימה בעין לאורך שעות ארוכות צריך להביא בחשבון כמה דברים: ראשית, כמו בעדשות מגע רגילות, כדאי לבחור בעדשה שנותנת מענה להרכבה בסביבות תובעניות כמו שעות מרובות מול מסכים או סביבות ממוזגות - לאלמנט הזה השפעה מכרעת על מספר השעות ביום בהן מרכיבים את העדשה באופן נעים ונוח - מבלי לחוש תחושת כבדות ועייפות בעיניים. שנית, וכאן מדובר בקריטריון ייחודי לעדשות מולטיפוקל, יש להביא בחשבון את התאמת העדשה לגודל האישון, המשתנה עם הזמן ותלוי גם במרשם האופטי של כל אדם הזקוק לתיקון ראייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
גבר מתקשה לקרוא עיתון. ShutterStock
עדשות מולטיפוקל מאפשרות לראות היטב בשלל המצבים שבהם תיתקלו ביומיום/ShutterStock

השינויים הטבעיים במבנה האישון

יצרני עדשות מולטיפוקל מהדור הישן לא תמיד מביאים בחשבון את הקריטריון השני - השינויים הטבעיים המתרחשים באישון לפי המרשם האופטי. מי שהתנסה בעדשות מגע מולטיפוקליות בעבר חש פעמים רבות אי נוחות בראייה - ולכן העדיפו לחזור לפרקטיקה הישנה - הרכבה של משקפי קריאה והסרתם, בהתאם לצורך. "אנו יודעים שלמטופלים פרסביופיים קשה לעתים קרובות למצוא עדשות מגע שיאפשרו להם את חדות הראייה שלה הם זקוקים, ושממנה נהנו לפני שהפכו לפרסביופיים". אומר ד"ר קורט מודי, מנהל מחקר ופיתוח סגמנט הפרסביופיה בג'ונסון אנד ג'ונסון.

כדי למצוא פתרון שיבטיח לסובלים מפרסביופיה ראייה אופטימלית, ללא תלות בגודל האישונים, ייצרה חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון דור חדש של עדשות מולטיפוקל - עדשות מגע בעלות פרופיל אופטי משופר, המתחשב בשינויים הטבעיים בגודל האישון ובמרכוז האזור האופטי בצורה אופטימלית עם פרופיל הקרנית. העדשות בעלות טכנולוגיית הרטבה המאפשרת לחלוח של העין לאורך כל שעות היום לתחושה נעימה בעין בכל שעות היום, והן מגיעות ב-183 צורות וגדלים, כך שניתן להתאים לכל אחד את עדשת המולטיפוקל שלו. "אנחנו משוכנעים שהעדשה החדשה תענה על צרכיהם ועל ציפיותיהם של הפרסביופים", מסכם מודי.

אז גם אם עברתם את גיל 40, וטרם רכשתם משקפי קריאה, או אם אתם דווקא מאלה שמאבדים ושוכחים את משקפי הקריאה שלכם למרות שכבר רכשתם בערך עשרה זוגות עד היום, חשבנו שכדאי שתדעו שעדשות מגע הן אופציה טובה גם עבורכם.

לקריאה נוספת על עדשות המגע המולטיפוקליות החדשות מבית ג'ונסון & ג'ונסון

וואלה! NEWS בשיתוף Johnson & Johnson
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully