וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהגנה מפני המחשב ועד לעיניים שמצלמות ומקליטות: העתיד של עדשות המגע

וואלה! NEWS בשיתוף ג'ונסון & ג'ונסון

1.2.2018 / 8:00

ממצמוץ שמייצב את העדשה על העין וחומר מיוחד ששומר על העין רעננה, ועד לפיתוחים שיהפכו את עדשות המגע למצלמות שמקליטות את המציאות ומאפשרות לתקשר עם אחרים ברשתות החברתיות. הכירו את הטכנולוגיות החדשות - הנוכחיות והעתידיות - בתחום עדשות המגע

עדשות מגע ביוניות. ShutterStock
בשנים האחרונות המדע והטכנולוגיה יוצרים מציאות חדשה עבור אלה המרכיבים עדשות מגע/ShutterStock

חוש הראייה הוא הדומיננטי מבין החושים שלנו ואנחנו נסמכים על מראה העיניים יותר מאשר על כל חוש אחר. כשהעיניים עייפות, יבשות או לא ממוקדות אנחנו חשים בכך מיד, ואנשים שמרכיבים משקפיים או עדשות תלויים בהם כדי לראות היטב.

בשנים האחרונות המדע והטכנולוגיה יוצרים מציאות חדשה עבור אלה המרכיבים עדשות מגע, והפיתוחים מסחררים את הדמיון. אם בעבר היה נהוג לחלק את עדשות המגע לרכות וקשות, כיום ניתן לחלק את עדשות המגע הקיימות לכמה סוגים, לפי מאפיינים רבים: חומר הגלם של העדשה, תדירות ההחלפה, לפי סוג תיקון הראייה הנדרש ולפי סגנון החיים או רגישויות מיוחדות בעיניים.

עובדה קיימת היא שכולנו מבלים יותר ויותר שעות ביום מול מסכים: מטלפונים ניידים, ועד למסך הניווט ברכב ואפילו בעת המתנה לרופא. כתוצאה מאורחות חיים חדשות אלו ברור שגם צורכי הראיה שלנו משתנים ומרכיבי עדשות מגע רבים כיום מתלוננים על תחושת "עייפות בעיניים" במהלך ולקראת סוף היום. חטיבת הפיתוח והמחקר בחברת ג'ונסון & ג'ונסון למשל שוקדת ללא הרף על פיתוח וייצור של עדשות מגע שנתונות מענה לצרכים המשתנים של העיניים בעידן הנוכחי.

אילוסטרציה. ShutterStock
על מנת ליצור תחושת נוחות ורעננות במשך כל שעות ההרכבה פיתחה חברת ג'ונסון & ג'ונסון לאורך השנים פטנטים רשומים הקשורים לטכנולוגיות הרטבה/ShutterStock

דוגמה לכך היא החידוש שמביא עמו המוצר ACUVUE OASYS® 1-DAY, אלא הן עדשות מגע חדשות ממותג ACUVUE® שנותנות מענה לאנשים שמנהלים אורח חיים מאוד פעיל, עוברים מסביבה אחת לשנייה, מבלים זמן ממושך מול מסכים ובאופן כללי מנהלים ימים מאוד עמוסים ודינמיים - אז מה בעצם החידוש שמביא עמו המוצר? מדובר על עדשות מגע שעשויות מחומר גלם שדומה בהרכבו למשטח הדמעות הטבעי שלנו וכתוצאה מכך משתלב טוב יותר בעין ומסייע לעין להיות לחה ונינוחה כל היום.

אספקט נוסף הקשור לתחושת הנוחות - על מנת ליצור תחושת נוחות ורעננות במשך כל שעות ההרכבה פיתחה חברת ג'ונסון & ג'ונסון לאורך השנים פטנטים רשומים הקשורים לטכנולוגיות הרטבה המוכרים בשמות HYDRACLEAR®, HYDRALUXE®, LACREON®. כל טכנולוגיית ההרטבה מהסוגים שצוינו שומרת את תוסף הלחות בתוך חומר הגלם של העדשה, כך שהוא אינו נשטף במצמוץ ולא נעלם לאורך שעות ההרכבה, מה שתורם לתחושה לחה, נוחה ונעימה בעין כל היום.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

לסדר את העדשה בעין במצמוץ בלבד

אם כבר מרכיבים עדשות מגע, למה לא לבחור בעדשות מגע שמציעות גם הגנת UV? מדובר על יתרון אדיר למי שמבלה זמן רב בחוץ. אומנם עדשות מגע חוסמות UV אינן באות להחליף אמצעי הגנה אחרים, אבל בהחלט מדובר כאן על הגנה נוספת לעיניים. היום אנחנו יודעים שנזקי השמש לעין לא נראים מיד אלא הם מצטברים לאורך השנים בדיוק כמו עם פגמי עור, אז בהחלט חשוב לגייס את כל ההגנות האפשריות.

חידוש נוסף מעולם עדשות המגע קשור לצבען הכחלחל - לא מעט בעלי עדשות מתקשים לעתים לאתר אותן בתוך המארז או לאחוז בהן בצורה נכונה, וזאת משום שהן שקופות ושטוחות. כמה שינויים טכנולוגיים קטנים שביצעו מפתחי המותג ACUVUE® הופכים את השימוש בהן לנוח במיוחד. העדשות בעלות צבע תכול - הוא לא משפיע כלל על הראייה אבל כן אפשר לראות את העדשות במארז ולהרימן בקלות.

אסטיגמציה היא ליקוי ראייה הידוע יותר בשם "צילינדר". כלומר, גליל. חלקי העין המטים את האור מעוצבים כך שהם ממקדים אותו בשני מקומות שונים וגורמים לראייה מטושטשת. טכנולוגייתASD Accelerated Stabilisation Design)) שפותחה בשנים האחרונות, מאפשרת לאנשים עם אסטיגמציה ליהנות מהנוחות של עדשות המגע, הודות ליכולת עיצוב וייצוב אשר מסייעת ליישר עדשות המגע בכל פעם מצמוץ.

עדשות המגע הן למעשה בעלות שתי יכולות שונות - הן צריכות להיות גם בעלות אוריינטציה מדויקת וגם לא להסתובב - ממש כמו בפאזל שבו ניתן לראות את התמונה רק כשיש התאמה מדויקת בין כל החלקים. איך זה קורה בזמן שאנחנו במהלך פעילות ספורטיבית או שוכבים על הספה וצופים בטלוויזיה? העדשות שפותחו משתמשות בלחץ העפעפיים על העדשות וכל מצמוץ ממקם אותן מחדש ומסייע לשמור אותן במקום.

עדשת מגע ביונית. ShutterStock
בתוך עדשה דקיקה ושקופה שבה כמה מעגלים חשמליים שכמעט לא ניתן להבחין בהם/ShutterStock

בעתיד נצלם ונקליט את המציאות דרך העיניים שלנו

יכול להיות שבעתיד הרחוק גם אנשים שראייתם תקינה ישתמשו בעדשות מגע, וזאת משום שירצו להפוך את העיניים שלהם למעין מצלמה עם זום. ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית סמסונג, רשמה ב-2016 פטנט על קונספט טכנולוגי מהפכני ועתידני - עדשות מגע חכמות, המצוידות במסך זעיר, חיישנים למעקב אחר תנועות העיניים, וגם מצלמה דיגיטלית.

כל זה יימצא, כך לפחות לפי התכנון, בתוך עדשה דקיקה ושקופה שבה כמה מעגלים חשמליים שכמעט לא ניתן להבחין בהם. מי שירכיב עדשות כאלה יהיה מסוגל לקבל מידע מרשתות חברתיות ומאגרי מידע נוספים, לצלם או אולי אפילו לדבר במקביל עם מישהו אחר באמצעות אפליקציית צ'אט.

מי שהקדימה אותה בראייה קדימה היא גוגל, שעוד קודם חשפה כי היא מתכננת עדשות מגע חכמות ש"יחליפו" את העיניים. הפטנט של גוגל הוא אפילו קיצוני יותר - העדשה הזאת אמורה להחליף את העדשה הביולוגית לצמיתות, והיא תכלול גם כונן לאחסון המידע ויכולת לתקשר עם מכשירים חכמים. מי יודע, אולי כדי לרפרש את המציאות סביבכם פשוט תצטרכו למצמץ פעמיים. בינתיים, זה כמה שנים שגוגל מפתחת במקביל עדשות מגע המצוידות בשבבים זעירים שיאפשרו לחולי סוכרת לנטר את רמת הסוכר בדם. בלי מחטים, בלי דקירות, דרך העדשות בלבד.

חברת אוקיומטיקס הודיעה בשנת 2015 שהיא מתכוונת לפתור לבני האדם שיחיו בעתיד את בעיות הראייה בכך שתפתח "עדשה ביונית" שתשפר את הראייה פי שלושה, כך שאם מישהו מתקשה לקרוא שלט ברחוב ממרחק של עשרה מטרים, בעתיד יוכל לעשות זאת ממרחק של שלושה מטרים. העדשה הזאת אמורה להחליף את העדשה הביולוגית בתהליך, כך לפחות הם חוזים, שייארך כעשר דקות בלבד.
צופי סדרת הטלוויזיה העתידנית "מראה שחורה" נחשפו לעולם בו מה שאנחנו רואים מוקלט תמידית ומאוחסן בכונן זיכרון מיוחד, וחברת סוני רוצה לקחת את האנושות בדיוק למקום הזה. בחברה היפנית עובדים על עדשות מגע דיגיטליות שמקליטות כל זמן שהעיניים פקוחות ומאחסנות את החומר מידית בשרתים.

אז מה צופן לנו עוד העתיד? אנחנו עוד לא יודעים בוודאות, אבל אנחנו בהחלט סקרנים. ומה אתכם?

רוצים להתנסות בעדשות מגע ACUVUE® ?

להמשך קריאה ולמציאת המוצר המתאים לכם ביותר ממשפחת ACUVUE®

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully