וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמעות של שמחה: הסיבה לכך שדמעות בריאות לעיניים שלנו

31.1.2018 / 8:43

אנחנו נוהגים להבחין בהן רק כאשר אנחנו עצובים או סובלים מהתקף אלרגיה קשה, אבל האמת היא שהן נמצאות שם כל הזמן. מהו תפקידן של הדמעות במערכת הראייה, מה עשוי להקשות על יצירתן ואיך אפשר למנוע את הקושי?

ג'ונסון דמעה. ShutterStock
הדמעות משחקות תפקיד מרכזי בכל תפקודי הראייה ובריאות העין/ShutterStock

אנחנו נוהגים להבחין בהן רק כאשר אנחנו עצובים או סובלים מהתקף אלרגיה קשה, אבל האמת היא שהן נמצאות שם כל הזמן. מהו תפקידן של הדמעות במערכת הראייה, מה עשוי להקשות על יצירתן ואיך אפשר למנוע את הקושי?

הדמעות משחקות תפקיד מרכזי בכל תפקודי הראייה ובריאות העין. הן עשירות במאות חומרים ויש להן תפקידים רבים ומגוונים: הזנת משטח העין, העברת חמצן לקרנית, השתתפות בפעילות מערכת החיסון ועוד. למעשה, רק בזכותן יש לנו משטח אופטי חלק ואיכותי, ולא נגזים אם נאמר שבלעדיהן אנחנו עלולים לאבד את הראייה.

עובי שכבת הדמעות הוא שמונה מיקרון ונפחה 20 מיקרוליטר. לצורך ההשוואה: טיפת מים אחת מכילה כ?50 מיקרוליטר. זו הסיבה שבגללה אין טעם להזליף יותר מטיפה אחת לכל עין - העודף יוצא מהעין מיד. כאשר בוכים, פרץ הדמעות גדול מקיבולת העין לנוזלים ולכן הדמעות זולגות מחוץ לעין. חלק מעודף הנוזלים זולג לחללי האף ולכן מתקיים גם גודש באף. עד עתה לא ידועה הסיבה הביולוגית לבכי.

מצמצת - לא פספסת

עין יבשה היא למעשה דלקת: איכות הדמעות נפגעת ועל חשבון הדמעות יש נוכחות גדולה של תאים דלקתיים.

יובש בעין יכול להתקיים בשל מגוון סיבות. תרופות רבות - נגזרות של ויטמין A, אנטי היסטמינים, נוגדי דיכאון, תרופות קרדיו?וסקולריות ומשתנים - עלולות לגרום ליובש.

אחרי ניתוח להסרת משקפיים בלייזר מתקיים בדרך כלל יובש זמני כיוון שהעצבוב של הקרנית, האחראית על הפרשת הדמעות, נפגע.

גם מי שעובד כל היום מול מחשב סובל בדרך כלל ממחסור בדמעות. מצמוץ הוא הדרך הטבעית של הגוף לחדש את מלאי הדמעות, להבטיח שהעיניים יישארו לחות ולמנוע כניסת גופים זרים אליהן. בדרך כלל אנו ממצמצים פעם בחמש שניות, אולם במהלך העבודה מול המחשב, בשל מגון סיבות, בהן ריכוז גבוה, אנחנו ממצמצים פחות - פעם בעשרים וחמש שניות - וכמות הדמעות הנוצרת פוחתת בהתאם.

ג'ונסון דמעה. ShutterStock
עין יבשה היא למעשה דלקת/ShutterStock

החומרים שמהן עשויה העדשה

הקשר בין דמעות לעדשות מגע הוא נושא פורה במחקר הרפואי. יותר מ-1,200 מאמרים פורסמו בנושא. למעשה, פעמים רבות המקור לאי הנוחות שאנו חשים בהרכבת עדשות מגע הוא יובש בעיניים.

טיפות עיניים של דמעות מלאכותיות או לובריקנטים הם הפתרון הראשון לטיפול במצב זה. מכיוון שחשוב לבחור בטיפות עיניים שמתאימות לעדשות מגע התייעצו עם אופטומטריסט בעניין. גם נטילה של תוספי מזון כמו אומגה 3 לעיתים עשויות לסייע.

תוספת לחות אולי תעבוד לתקופה מסוימת, אבל באופן כללי כדאי לבחור עדשות מגע שאינן משבשות את הלחלוח הטבעי של העין. חומרים מסוימים שמהן עשויות עדשות לעתים אינם לחים מספיק והתוצאה - העברה דלה של חמצן לקרנית, יובש וגירוי.

ג'ונסון דמעה. ShutterStock
פעמים רבות המקור לאי הנוחות שאנו חשים בהרכבת עדשות מגע הוא יובש בעיניים/ShutterStock

למה זה קורה?

עובדה קיימת היא שכולנו מבלים יותר ויותר שעות ביום מול מסכים: מטלפונים ניידים, ועד למסך הניווט ברכב (או כל מסך אחר שתמצאו לנכון להוסיף...) כתוצאה מאורחות חיים חדשות אלו ברור שגם צורכי הראיה שלנו משתנים ומרכיבי עדשות מגע רבים כיום מתלוננים על תחושת "עייפות בעיניים" או תחושת יובש, במהלך ולקראת סוף היום. חשוב מאוד להיות מודעים שקיימות אפשרויות נוספות בשוק עדשות המגע, ובהחלט כדי לבקש ולהתנסות במוצרים שחקקו על הדגל שלהם את נושאי הנוחות והעשרת הדמעות.

זהו בהחלט אחד האתגרים הכי גדולים של יצרניות עדשות המגע היום - להציג לשוק מוצר שנותן מענה לצרכים המשתנים של העיניים בעידן הנוכחי, ושנותן מענה גם לשמירה על משטח דמעות תקין.

דוגמה לכך היא החידוש שמביאה עמה העדשה היומית החדשה של ג'ונסון & ג'ונסון ממותג ACUVUE OASYS® 1-DAY. עדשות חדשות אלו עשויות מחומר גלם שדומה בהרכבו למשטח הדמעות הטבעי שלנו וכתוצאה מכך משתלב טוב יותר בעין ומסייע לעין להיות לחה ונינוחה כל היום. העדשות מתאימות במיוחד לאנשים שמנהלים אורח חיים מאוד פעיל, עוברים מסביבה אחת לשנייה, מבלים זמן ממושך מול מסכים ובאופן כללי מנהלים ימים מאוד עמוסים ודינמיים.

ג'ונסון דמעה. ShutterStock
העבודה היומית מול מסכים גורמת לעייפות בעיניים/ShutterStock

בנוסף חשוב גם להתאים לעדשות ולעיניים תמיסה לניקוי עדשות שאיננה פוגמת בלחלוח של העדשה או בלחלוח הטבעי של העין. ייתכן שהתמיסה שלכם הייתה נעימה לכם בתחילת השימוש, אבל עם הזמן פתחתם רגישות להרכבה והיא כבר לא עושה את העבודה כבעבר.

סיכומו של דבר: אם אתם מרכיבים עדשות מגע וסובלים מיובש בעיניים אל תהססו לבדוק עדשות העשויות חומר אחר או תמיסת ניקוי אחרת.

סייע בהכנת הכתבה: דר' ניר ארדינסט, מרצה מן החוץ בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה



רוצים להתנסות בעדשות מגע ACUVUE® ?

להמשך קריאה ולמציאת המוצר המתאים לכם ממשפחת ACUVUE®

וואלה! NEWS בשיתוף ג'ונסון & ג'ונסון
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully